Black Friday 2017: Näin se meni


Black Friday marraskuun 24. päivänä oli kaikkien aikojen vilkkain myyntipäivä. Netsin mukaan varmennustapahtumia tehtiin yli miljoona enemmän kuin viime vuoden Black Friday - kampanjan aikana ja tapahtumamäärät kasvoivat peräti 38 prosenttia. Verkkomaksamiseen erikoistunut Paytrail raportoi verkkokaupan kasvaneen Black Fridayn aikana 428 prosenttia verrattuna edellisen viikon perjantaihin. Kiihtynyt liikenne verkkokauppaostoksilla näkyi myös Postin palveluissa, sillä Posti teki Black Fridayn aikana uuden ennätyksen kuljetettavien pakettien määrässä. Postin kautta kulki lähes 1,2 miljoonaa pakettia.

Mutta miksi Black Friday on niin suosittu?

Yksi syy lienee kampanjan tunnettuuden kasvu suomalaisten kuluttajien keskuudessa viimeisen kahden kolmen vuoden aikana. Vaikka Black Friday on rullannut Yhdysvalloissa jo vuodesta 1952, kampanjasta ollaan tultu tietoisiksi Suomessa vasta viime vuosien aikana. Kaupan Liiton julkaiseman tiedotteen mukaan vielä viime vuonna ostoksia tekivät pääosin nuoret verkkokaupan asiakkaat, mutta tänä vuonna kampanja kiinnosti aikaisempaa enemmän myös vanhempia suomalaiskuluttajia.

Toinen syy on kampanjan ajankohta – marraskuun loppupuolelle ajoittuva kampanja laukaisee tarpeen hankkia joululahjat hyvissä ajoin. Eikä ajatus ole hassumpi, sillä Black Friday - kampanjatarjoukset tarjoavat loistavan mahdollisuuden tehdä huomattavia säästöjä hankkiipa pukinkonttiin sitten elektroniikkaa, vaatteita tai jotain muuta, sillä tarjoustuotteita on aina saatavilla laidasta laitaan. Ja ne, jotka päättivät hyödyntää tänä vuonna verkkokauppojen tarjouksia, saivat olla varmoja, että verkkokauppaostokset saapuivat hyvissä ajoin ja helposti noudettavaksi Postista – Posti nimittäin varautui vuoden 2017 Black Friday – kampanjaan lisäämällä uusia noutolokeroita, uudistamalla pakettiautomaattien taustajärjestelmiä ja avaamalla lukuisia uusia, väliaikaisesti toimivia pakettien nouto- ja palvelupisteitä!


Katoni.fi sivustolla Black Fridayn suosio näkyi sivuston kävijämäärän kasvuna. Suosituimpia tuotteita olivat yoasut, hameet, miesten puvut ja saappaat. Suosituimpiin tuotemerkkeihin lukeutuivat Gabor ja Cream.

On vaikea arvailla, miten paljon suuremman vastaanoton Black Friday - kampanja saa ensi vuonna, mutta yksi asia on varmaa: se tulee olemaan suosittu!